METRÓKORRUPCIÓ: AZ MSZP-SZDSZ FELELŐSSÉGÉT ÁLLAPÍTOTTA MEG A FŐVÁROS

MTI
 
A Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadta a 4-es metró korrupcióját vizsgáló munkacsoport jelentését, amely az akkor kormányzó és Budapestet irányító MSZP-SZDSZ-t nevezi meg felelősként az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által feltárt szabálytalanságokért.
  • A Fővárosi Közgyűlés elfogadta a 4-es metró korrupcióját vizsgáló munkacsoport jelentését
  • Kiderült: a beruházás az MSZP-SZDSZ-es befolyás és kézi irányítás mellett valósulhatott meg 2010-ig
  • A 4-es metró építése korrupciós szempontból európai szinten „dobogós”, Magyarország történetében pedig első helyen áll

A képviselők 22 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett fogadták el a metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport előterjesztését, amely felkéri a főpolgármestert, hogy küldje meg a Legfőbb Ügyészségnek a testület megállapításait, valamint üléseinek jegyzőkönyveit.

A munkacsoport szerint az érintett BKV Zrt. volt vezetőinek és felügyelőbizottsági tagjainak meghallgatásaiból kiderült, a cég döntéshozatalai formálisak voltak, azokat a valóságban Demszky Gábor volt főpolgármester, továbbá egykori helyettesei és kabinetje hozta meg.

A beruházás így „közvetlen MSZP-SZDSZ-es befolyás és kézi irányítás mellett valósulhatott meg 2010-ig”

– olvasható a jelentésben, amely szerint ezeket a pártokat terheli a teljes körű anyagi, jogi és erkölcsi felelősség a korrupciógyanús közbeszerzésekért és a jogszabályellenesen, a közbeszerzések megkerülésével kötött szerződésekért.

Borbély Lénárd (Fidesz-KDNP), a munkacsoport elnöke a javaslat vitájában felszólalva elmondta, a 4-es metró építése az Európai Unió legdrágább projektje volt a 2007 és 2013 közötti időszakban, az OLAF jelentése alapján pedig korrupciós szempontból európai szinten „dobogós”, Magyarország történetében pedig első helyen áll.

Kiemelte, a beruházás az eredeti tervek szerint nettó 194 milliárd forintba került volna, a végleges költségek azonban 452,5 milliárd forintra rúgtak, e növekedéshez pedig az OLAF-jelentésben feltártak is hozzájárulhattak.

Borbély Lénárd úgy fogalmazott, ezeknek a pénzeknek egy része magánzsebekbe és pártkasszákba kerülhetett, ebből a szempontból pedig Gyurcsány Ferenc kormányzása és Demszky Gábor volt főpolgármester és helyetteseinek működése a legproblémásabb.

Gy. Németh Erzsébet (DK) válaszában arra szólította fel Borbély Lénárdot, hogy nevezze meg, konkrétan kikhez kerültek szabálytalanul pénzek.

FIDESZ-KDNP: AZ ÜGYÉSZSÉG NEVEZZE MEG A KORRUPT POLITIKUSOKAT!

Az ügyészség feladata, hogy megnevezze, kik vettek részt Magyarország történetének legnagyobb korrupciójában – mondta Borbély Lénárd (Fidesz-KDNP), a 4-es metró szabálytalanságait vizsgáló fővárosi munkacsoport elnöke szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón, azok után, hogy a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a munkacsoport jelentését.

Tokody Marcell (Jobbik) azt kérdezte, miként lehetséges az, hogy az ügyben még mindig nem ül senki a vádlottak padján.

Horváth Csaba (MSZP) „fideszes politikai haszonlesésre készült fércműnek” nevezte a jelentést, majd közölte, a Fidesz az abban szereplő vádakkal „bizonytalanította el a budapestieket”, ám azokból eddig semmit nem tudott igazolni.

Kocsis Máté (Fidesz) arra hívta fel a figyelmet, hogy a brit nyomozóhatóságok gyanúja szerint az Alstom cég 2,3 millió eurós kenőpénzt adott át a BKV tisztségviselőinek, ezért szerinte az akkori városvezetésben érintetteknek kellene választ adniuk arra, hogy hova került ez a pénz.

Tarlós István főpolgármester a vitához hozzászólva megjegyezte,

a 4-es metró építése a tizenhatszorosába került a római-parti védmű tervezett költségeinek, ám a mostani baloldal akkor egyetlen lakossági fórumot vagy népszavazást sem kezdeményezett, sőt a beruházást meghatározó 16 szerződés egyike esetében sem tartotta fontosnak, hogy az a közgyűlés elé kerüljön.

Borbély Lénárd zárszavában azt mondta, a baloldalnak leginkább Gyurcsány Ferencet kellene megkérdeznie arról, kihez kerültek a metrópénzek.

 

Hozzászólás