Iskolakezdés az Egyesült Államokban – Tanulás, diákszerelmek, tömegmészárlások

kép forrása: youtube.com

Elkezdődött az új tanév. Ilyenkor rendre láthatóan maguk is segítségre szoruló pszichológusok tűnnek fel a tévében, hogy az iskolakezdéssel járó gyermekpszichózisokról beszéljenek; az esti híradók kisiskolások sutára sikeredett interjúival töltik ki a kiszabott adásidőt, sőt még a hírügynökségek is lehoznak néhány rövid cikket az igazán ergonomikus táskapántokról.

POMICHAL KRISZTIÁN

Ezekhez a kétségtelenül bárgyú, de legalább kedves kis anyagokhoz képest az Egyesült Államokban sikerült a csillagokig felnyomni a potmétert. A Sandy Hook általános iskolában történt 2012-es lövöldözés áldozatainak hozzátartozói által létrehozott Sandy Hook Promise alapítvány egy igen sajátos reklámfilmmel rukkolt elő az iskolakezdésre. Alig 24 óra alatt el is érték céljukat, Amerikában már javában zajlik körülötte az össztársadalmi purparlé.

Nagyon ártalmatlanul indulnak az első másodpercek. A nyitójelenetben  ̶  megadva a diverzitás isteneinek, ami jár  ̶  egy afroamerikai srác, majd egy ázsiai kiskamasz dicsekszik az iskolakezdésre kapott új táskájával és irattartójával. Az alárakott jellegtelen konzervzenével együtt egy tipikus amerikai reklámfilmet várnánk, még az sem különösebben gyanús, amikor a következő jelenetben a könyvtárban fülhallgatóból zenét hallgató gyerek ügyet sem vet a mellette elrohanó diáktársakra. A következő jelenetekben viszont tényleg elszabadul az őrület.

Kiderül, hogy az új sportcipővel remekül el lehet futni a lövöldöző elől, az iskolakezdésre kapott széldzsekivel résmentesen rögzíthető a tornaterem kétszárnyú ajtaja, a vadiúj gördeszka simán kitöri az iskola ablakát, a színesceruzák meg a papírvágó olló pedig jól jön, ha a lövöldöző betörné az osztályterem ajtaját, legalább a gyereknek van mivel megvédenie magát. Ja, és hasznos, ha a tanulók magas szárú zokniban mennek iskolába. Semmi sem csillapítja jobban az artériás vérzést, mint egy divatos stucni.

Újra becsöngettek! Tudod, hogy ez mit jelent!

– szól a (horror)mesedélután zárógondolata. Az alapítvány célja, állításuk szerint, hogy egy tudatosságnövelő kampány keretében hívják fel a társadalom figyelmét, az iskolai lövöldözéseknek előjelei vannak, vagyis megelőzhetőek.

Az Egyesült Államok különös heppjei ezen a „nyáron meleg van” típusú, ún. awareness campaing-ek. Az első fecskék már hazánkban is tettek néhány kört.

Az alapítvány igazgatótanácsában csupa olyan ember ül, aki elveszítette gyermekét a Sandy Hook iskolában történt tragédiában, jószándékukat nem lenne ildomos elvitatni. A videó azonban, finoman fogalmazva is, igen vegyes fogadtatásra talált. Egy nappal a feltöltés után körülbelül egymillió kétszázezer megtekintésnél jár, ugyanakkor a megítéléséről sokat elárul, hogy hozzászólni nem lehet, illetve a lájkok és diszlájkok arányát sem tették nyilvánossá.

A reklámfilm kétségkívül megrázó, érdemes megnézni. Az érzelmi manipuláció helyett a józan eszünkre hallgatva, azért néhány kérdés óhatatlanul meg kell, hogy fogalmazódjon. Elsőként rögtön az, valóban olyan gyakoriak-e ezek a tragédiák, hogy érdemes 10-12 éves gyerekeket így sokkolni, és kiképezni arra, mi a teendő egy esetleges iskolai lövöldözés esetén. A statisztikák azt mutatják, nem.

A Sandy Hook-i tragédiát is beleértve 2012 és 2018 között az Egyesült Államok körülbelül 132 ezer általános és középiskolájában 64 áldozatot szedtek a lőfegyverek.

Ez nemcsak a tömegmészárlás során elhunytak száma, hanem minden olyan incidensé, amely során valaki életét vesztette egy iskola területén, beleértve a véletlenül elsült fegyverek és a bandaháborúk áldozatait is. Minden adat azt mutatja, szinte elenyésző a statisztikai valószínűsége annak, hogy egy diák iskolai lövöldözés áldozatává váljék. A kötelező iskolalátogatási évek alatt körülbelül 0,03 és 0,09 százalék. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy más források, jellemzően a fegyvertartás korlátozását propagálók, ennél jóval nagyobb számokkal is dolgoznak.

A fenti videó kiagyalóinak – legyünk ennyire jóhiszeműek – legalább egy jó cél lebegett a szemük előtt. De hogy az alábbi tweetben látható pulóverek dizájnerének a polgárpukkasztáson meg a Benjamin Franklin képével díszített százdollárosokon kívül mi járhatott a fejében, azt meg sem próbálnánk megfejteni.

NowThis

@nowthisnews

This fashion label is facing serious backlash after releasing a line of school shooting-themed sweatshirts

Beágyazott videó

 

A Bstroy nevű ruhamárka 2020-as tavaszi kollekciójának gyöngyszemei lehetnek ezek a kilyuggatott kapucnis pulcsik, amelyek az elcsépelt „egyetemes” ruhadarabok mintájára az Egyesült Államok legtragikusabb iskolai lövöldözéseiből csinálnak divatot. A pulcsik és a fenti reklámfilm között akad azért hasonlóság is. Mindkettő figyelemfelhívásra termett, és mindkettőnek sikerült megbotránkoztatni az embereket. A kérdés: minek?

A végére egy aprócska adat, minden tanulság nélkül. A 2012-es lövöldözés után 80 alapítvány alakult meg a hozzátartozók megsegítésére, nagy részükről azóta kiderült, létrehozóikat a pénzen kívül semmi más nem motiválta.

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: