Profi adatbázis a Soros-egyetemen

Felföldi Zoltán: Az értelmiség másik részének is van véleménye a CEU-ügyről

Korompay Csilla – 2017.04.19.

Értelmiségi ügy a Soros-egyetem körüli vita, és azért látunk szinte kizárólag olyanokat, akik a CEU (Central European University) mellett állnak ki, mert az értelmiség másik része nem szokta nyilvánosan hallatni a hangját – véli Felföldi Zoltán közgazdász, az egyetem volt hallgatója.

FelfoldiFelföldi Zoltán (Fotó: MH)
– Egy hete jelent meg lapunkban a publicisztikája, amelyben a CEU volt diákjaként szerzett tapasztalatairól ír, s megjegyzi, ha a Soros körüli politikai csoportosulás eme „bástyája” elesik, „nem fog könnyeket hullatni”. Milyen visszajelzéseket kapott?

– Kaptam hideget-meleget. Két, jól elkülöníthető csoportra lehet osztani a reagálókat: azok, akik kiállnak az egyetem mellett, elsősorban a fővárosi és nagyvárosi humán- és társadalomtudományos értelmiséghez tartoznak, egyébként pártszimpátiától függetlenül. Vannak azonban olyanok – vidéki építészek, állatorvosok, középiskolai tanárok –, akiknek szintén van véleményük az ügyről, csak nem fejtik ki, mert nem arra trenírozták őket, hogy közéleti kérdésekben nyilvánosan állást foglaljanak, de attól még komolyan veendő véleményük van. Elsősorban közülük kerültek ki azok, akik egyetértettek velem.

– Nem bánta meg, hogy kiállt a Soros-egyetem ellenében?

– Én ezt értelmiségi vitának látom, ami jórészt arról szól, hogy az értelmiség egy része finnyás a politika által alkalmazott eszközökkel kapcsolatban. A bírálatok hangneme – például amelyeket volt szakkollégista társaim fogalmaztak meg – korrekt és személyeskedéstől mentes volt. Nem bántam meg, hogy leírtam a véleményemet.

– És a tapasztalatait. Például, hogy a diplomaosztóján, 1998-ban esküt kellett volna tenniük a nyílt társadalomra. Hogyan zajlott volna ez?

– Az eskü szövegére már nem emlékszem pontosan, arról szólt, hogy a nyílt társadalom érdekében, annak értékeit szem előtt tartva fogunk tevékenykedni. Akkor derült ki, amikor megkaptuk a diplomaosztó forgatókönyvét. Ez nemcsak a politikatudományi szakos hallgatók, hanem az egész, akkor végzős évfolyam diplomaosztója volt, ahol a diplománkat személyesen George Sorostól vettük át. Egy osztrák hallgatótársammal jeleztük, ha ilyen eskü lesz, ülve maradunk. Végül nem lett. Én az átadásra bocskaiba öltöztem. Ettől függetlenül – vagy talán éppen ezért – kaptam ajánlatot arra, hogy az egyetemen maradjak, de nem volt kedvem díszkonzervatívnak lenni.

– A CEU egyik oktatója, a „hétgyermekes, keresztény Fidesz-szavazó”, Ürge-Vorsatz Diána a Heti Válasznak azt mondta, „Sorosnak sincs befolyása az egyetem intellektuális formálására”. Mit gondol erről?

– Hogy ma mi a helyzet az egyetemen, azt nem tudom, mivel lassan húsz éve nincs kapcsolatom velük. De annak idején sem úgy nézett ki, hogy minden órán agresszív ideológiai képzés zajlott volna. Sőt! Egy kicsit az elszakított országrészekben élő magyarok asszimilációjához tudnám hasonlítani az ügyet: a Ceausescu-diktatúrában az erdélyi magyarok nem olvadtak be, viszont a kisebbségbarát, toleráns, soknemzetiségű Jugoszláviában igen. Az a rendszer nagyon sikeresen asszimilált. Nem erővel, hanem pénzzel, státusszal, előrelépési lehetőséggel. Kicsit ehhez hasonlítanám a CEU átnevelő erejét is.

– Milyen volt annak idején a magyar és külföldi hallgatók, illetve az ösztöndíjasok és az önköltségesek aránya?

– Minimális volt a magyar diákok száma, a külföldiek pedig főként a volt szovjet tagállamokból érkeztek, ösztöndíjasként. Ezek összege többszörös volt más itthoni egyetemekhez képest.

– Voltak hallgatók, akik már eleve civil szervezetektől mentek oda?

– Lehettek ilyenek is, de szerintem a többségnek még nem volt elképzelése arról, mit akar majd csinálni. Viszont a végzősök nyilván kaptak állásajánlatokat. Ez egy profi egyetem, profi alumni rendszerrel, végzetti kapcsolattartással. Én még közel húsz év után is kapom tőlük a leveleket.

– See more at: http://magyarhirlap.hu/cikk/85587/Profi_adatbazis_a_Sorosegyetemen#sthash.Bb69bGda.0oFqYqn0.dpuf

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

