Mutyibrigád

Álláspont. Brüsszel egyenesen azt állítja, valakik 167 milliárd forintot „elcsaltak vagy elloptak.”

Bán Károly – 2017.01.21.

„Mi mutyizunk, addig mutyizunk, ameddig csak akarunk” – ez a refrénje a Sas József Lúdas Mutyi kabaréjában felcsendülő kuplénak. Az ember szinte sajnálja, hogy a nagy balliberális nevettető szögre akasztja cilinderét. Amikor utcán hever a téma. Például az, hogy Magyarország történetének egyik legnagyobb beruházását úgy vezényelte le a Demszky-féle szabad demokrata és szocialista városvezetés karöltve a Medgyessy, majd Gyurcsány vezényelte MSZP–SZDSZ-kormányokkal, hogy a 4-es metró projektnek – idéznénk a beruházást átvilágító cég jelentéséből – „nincs irányítási rendje a főváros szintjén sem”. Brüsszel egyenesen azt állítja, valakik 167 milliárd forintot „elcsaltak vagy elloptak.”

3902638_41eef711e5ca7c009315212173338b40_x

Hogy kik a valakik, akik a tolvajlást aprópénzre váltották, még nem tudható, de nem is annyira érdekes, mint amennyire az lenne: kik álltak mögöttük? Ki volt az éceszgéber? Kik fedezték a tolvajokat? Kik és miért hunyták be a szemüket a hivatalos személyek közül? Biztosan csak annyi mondható: Magyarország európai uniós történetének legnagyobb lopássorozata minden kétséget kizáróan a szocialista-szabad demokrata városvezetés, valamint az MSZP–SZDSZ-kormányok műve. Pont. A Fidesznek, ahogyan arról Tarlós István főpolgármester beszámolt, egy mulasztó mérnök közbeszerzés nélküli leváltása jutott. Az is csak kényszerűségből, Demszkyék hagyatékából.

Ebből próbál most (véd)várat építeni a teljes baloldali média.

Szánalmas és kabarétréfába illik az az erőfeszítés, amellyel mindenáron bele akarják gyömöszölni a „nemzetközi baloldali bűncselekménybe” a Fideszt is. „A metrót még bőven építették a 2010-es kormányváltás után is, utalnak arra is jelek, hogy a Fidesz is benne volt a buliban.” Ilyeneket írnak. A főpolgármestert például a tegnapi Budapestinfón negyven percig faggatták bicikliutakról, az ATV riportere pedig egy interjúban négyszer tért vissza arra a kérdésre, hogy a 2010 utáni városvezetésnek nincs-e valamilyen bűne a 4-es metró történetében.

„Tűrhetetlen-tarthatatlan” – írják továbbá, Budapest úgy akar olimpiát rendezni, hogy a kormány erről a szándékáról nem kérdezi meg népszavazáson az embereket. Demszkyék talán titkos népszavazáson kérdezték: kedves budapestiek, akarnak-e önök metrót ötszázmilliárdért, vagy jó lesz az oroszoké ingyen? Miért nem sopánkodnak most a metróbotrány kapcsán az oktatásból és az egészségügyből hiányzó pénzek miatt? Úgy, mint a stadionépítéseknél. Hány lélegeztetőgép jönne ki az ellopott százhatvanhétmilliárdból? No meg hozzáadhatjuk azt a hatvanhetet is, amelyet Brüsszel visszakövetel tőlünk, amint méltóztattak jelezni. Ha csak utóbbit vesszük, épülhetne ebből minimum hat stadion, ha pedig a Brüsszel szerint ellopottat, akár tizenöt is. A balliberális kormányok és a Demszky-féle városvezetés ugyanis addig mutyizott, míg tizenöt stadionnyi pénzt el nem mutyizott – énekelhetné Sas József, ha még mozogna benne a ripacsvéna, ahogyan a Népszava kritikusa oly mívesen megfogalmazta.

A budapestieknek ingyenes BKV-t ígérő, fővárosi főszocialista, Horváth Csaba és frakciótársai a gigaméretű lopásra első meghökkenésükben úgy reagáltak, hozza nyilvánosságra jelentését az Európai Csalás Elleni Hivatal. Akkor majd elhiszik. Pedig Horváth Csabának a kétezres években, amikor újra és újra előkapta a 4-es metró ügyét, illett volna elmagyaráznia a budapestieknek, mire számítsanak. Például azt, hogy az Európai Unió által támogatott közösségi beruházások megtérüléséről a tagállamnak értékelemzést kell készítenie, vagyis a beruházás költsé­geit össze kell vetnie a beruházás hasznával. Az EU a megítélt támogatásának csak azt a részét fizeti, amely a haszon oldalon kimutatható. A 4-es metrónak azonban még adekvát költségvetése sem volt, a számokat csak dobálózásra, a választók és Brüsszel megvezetésére használták.

Az évtizedekig a 4-es metróval álmodó Demszky Gábor még Horváth Csabára is rátett egy lapáttal. Berlinből hazaüzenve a mai városvezetést okolta Brüsszel retorziója miatt. Pedig a P+R parkolót ő ígérte meg, és ő nem építtette meg, a dugódíjjal is ő fenyegetett – és ennyiben is hagyta. És most újabb javaslattal élt, amely szerint „ritkítani kellene a 7-es buszcsaládot”, akkor több utas venné igénybe a 4-es metrót. Az az apróság fel sem tűnt Demszkynek, már réges-rég nincs 7-es buszcsalád.

Miklóssy Endre építész még 2008 decemberében a Valóságban írt cikket a 4-es metróról. Villamossal ugyanannyi pénzből tizenhatszor akkora kapacitás teremthető, mint a metró esetében, fejtette ki. Ha pedig azt is figyelembe vesszük, hogy a villamosra vissza nem térítendő támogatás is szerezhető, akkor ez az arány több mint harmincszoros. Demszkyék megvalósíthatósági tanulmánya a 4-es metró éves utasforgalmára 1,1 milliárd főt jelzett előre – írta az építész –, holott még a feltupírozott számítások szerint is csak száztízmillió jön ki.

Így higgyenek a Berlinből üzengető egykori főpolgármesternek és tettestársainak.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: