István, a király: tüntetések, unalom

Az Arénában állították színpadra az Alföldi Róbert rendezésében Szegeden már bemutatott István, a királyt. Az előadás a premier után heves indulatokat váltott ki, többen támadták a rendezőt a darab eredeti jelentését meghazudtoló koncepciójáért. Budapesten szélsőséges csoportok hirdettek tüntetést az előadás ellen és mellett.
         

A királydombi ősbemutató 30.  évfordulójának tiszteletére a Szegedi Szabadtéri Játékokon Alföldi Róbert új  rendezésében, kortárs megjelenítésben mutatták be az István, a király című  rockoperát. Az augusztus 17-én, 18-án és 20-án színpadra állított három előadás  élesen megosztotta a közvéleményt. Sokan a darab és az eredeti előadás  szellemiségének megcsúfolását látták a szegedi produkcióban, amelyet az RTL Klub  közvetítésének köszönhetően országszerte százezrek követtek a tévé képernyőjén  keresztül.

Fotó: Székelyhidi Balázs / Magyar Nemzet

Az előadás létrejöttében közreműködtek a darab szerzői, Bródy János és Szörényi Levente is. Előbbi elégedett volt az eredménnyel, Szörényi azonban – amellett, hogy elfogadta Alföldi rendezését – bírálta a szereplők gyenge énekhangját. A bemutatót követő botrány kapcsán Szörényi úgy nyilatkozott, hogy „valamiféle szennyhullám tör elő az emberekből, ez abszolút tetten érhető az interneten. Nem is látták, de ömlik a szenny.”
A heves indulatok ellenére, vagy talán éppen azért, az augusztus 30-ra tervezett budapesti bemutatót akkora érdeklődés övezte, hogy a szervezők még egy előadást beiktattak, így az előadás 31-én is látható lesz a Papp László Sportarénában.

Klisék és unalom
 

A budapesti előadás teljesen megegyezik a Szegeden bemutatottal. István népe egyrészt a német Wehrmacht egyenruháira emlékeztető zubbonyokba bujtatott katonákból, másfelől papokból áll, akik leginkább a Csillagok háborúja gonosz Sith-lovagjaira emlékeztetnek. Ezt a képzettársítást erősíti az is, hogy ezúttal lézerkard helyett vörösben izzó keresztekkel jelennek meg a színen. És valóban: a kereszt ebben az előadásban fegyver, amivel gyilkolnak. Koppány népét, a békés, bohó hippiket, akik néha a földről esznek, mint az állatok.
Alföldi rendezése nem felszabadult előadás,hol szomorú,hol unalmas,sok a statikus kép, annak ellenére, hogy a zene és a dramaturgia megadja a mozgalmasabb jelenetekre a lehetőséget. Zenei élményt csak ritkán – Radnay Csilla, Tompos Kátya és Szemenyei János egy-egy jelenetében – kap az ember. A zene tempója sokszor indokolatlanul gyors, még a kórusrészeknél is, ezáltal paródiajelleget kölcsönöznek az ismert, nagy slágereknek.
A rendezői koncepció leegyszerűsítve: István Hamletként tépelődik, Koppány Hamletként tépelődik, ezúttal „nem Dánia börtön”, hanem Magyarország, amely a záróképben a koronát formázó ketrecként rabságba ejt mindenkit. Mindezt felülről szemléli Asztrik püspök, aki inkább az ördögre emlékeztet, mintsem Isten szolgájára.

Az továbbra is vita tárgya lesz, hogy Alföldi rendezése „nemzetgyalázó” és blaszfémikus-e. Annyi bizonyos, némi, ízléstelenséggel is megfűszerezett kortárs színházi klisét vonultat fel az előadás – ami inkább unalmas. Az is bebizonyosodott újra: a rockopera nem prózai műfaj.

A Kárpát Haza Őrei Mozgalom tüntetéssel kívánt tiltakozni a bemutató ellen. Az Aréna mellé meghirdetett eseményhez csatlakozott a Magyar Nemzeti Gárda, a Szebb Jövőért Magyar Önvédelem és a Nemzeti Érzelmű Motorosok.

Közleményben ítélte el a megmozdulást a Demokratikus Koalíció, amely azonban a közleményen túl nem vesz részt az előadás védelmében. A másik szélsőséget a Tolerancia csoport képviselte hangosan. Szimpátiatüntetésükön jelen voltak a szintén szélsőséges Magyar Ellenállók és Antifasiszták Szövetsége képviselői is.

Fotó: Székelyhidi Balázs / Magyar Nemzet

Este hat óra körül kezdtek el gyülekezni a darab ellen demonstrálók a Mogyoródi út és a Hungária körút sarkán, a szimpátiatüntetők pedig az Aréna Hotel előtt, hét óra tájban. Mindkét csoport nagyjából száz-százötven főből állt. A Tolerancia tüntetőinek felszólalásai főképp arról szóltak, hogy a homoszexuálisok is emberek, nem lehet kirekeszteni őket a társadalomból, és hogy egy homoszexuális ember által rendezett darab nem lehet pusztán emiatt kevesebb, mint egy nem homoszexuális ember által rendezett. Hanthy Vilmos, a Magyar Ellenállók és Antifasiszták Szövetségének elnöke arról beszélt, hogy a magyar kormány nem tesz meg mindent a szélsőségek visszaszorításáért.

Közben a szélsőséges tüntetők felvonultak az Aréna főbejáratához, ahol közben már az előadásra érkező nézők is összegyűltek. A tüntetők öt-tíz fős kis csoportokban telepedtek le a bejárat közvetlen közelében, és folyamatosan szidalmazták az érkező nézőket, akik közül sokan jöttek családosan, kisgyerekkel. A mondandójuk lényege az volt, hogy a nézők a jegy megvásárlásával a nemzetgyalázáshoz asszisztálnak. Több néző felháborodásának adott hangot, hogy szidalmazzák, amiért jegyet vásárolt.
Az oldalbejáratnál két-háromszáz méteres sor alakult ki. Rendőrsor választotta el a közönséget a tüntetőktől, de ennek ellenére lassú volt a beengedés, mert csak két kaput nyitottak meg. A benti kivetítőkön többek között az Alföldi rendezte Kőmíves Kelemenből játszottak be részleteket. A színpadkép a szegedi előadásból már ismerős volt, az Aréna telítettsége nagyjából kilencven százalék.

A közönség körében korosztálytól függetlenül az volt az általános vélemény, hogy azért jöttek el az előadásra, mert érdekelte őket, mit kezdett Alföldi Róbert a darabbal, de nem akarják az előadást az eredetihez hasonlítani, mert tisztában vannak vele, hogy az egyszeri és megismételhetetlen alkalom volt. Sok néző látta már az RTL Klub közvetítését, és a legtöbbek szerint a színészek teljesítménye elmaradt a várakozásoktól. Többen amellett érveltek, hogy létjogosultsága van egy történelmi mű aktualizálásának. Bár olyan példát is felhoztak, amely a színháztörténetben negyven évvel ezelőtt lecsengett divatirányzat (például Peter Brook bőrdzsekis Shakespeare rendezései).

Negyed kilenckor, az előadás kezdete után nem sokkal nagyjából húsz harminc ellentüntető átvonult a főbejárattól az Aréna Hotel előtti területre, ahol farkasszemet néztek a szimpátiatüntetőkkel. Az ő csoportjuk ekkorra száz főre apadt, és további beszédek is elhangzottak. Továbbra is hangsúlyozták, hogy szerintük a kormány a felelős a szélsőjobboldali erők jelenlétéért.
A nagy erőkkel jelen lévő rendőrök tökéletesen elzárták a két csoportot egymástól. Háromnegyed kilenckor véget ért a szimpátiatüntetés, a tüntetők kisebb csoportokban, a rendőrök gyűrűjében a metróhoz vonultak. Közben az előadás ellen tüntetők próbálták más irányból megközelíteni a felbomló szimpátiatüntetőket, de a rendőrök elszigetelték az elvonuló csoportokat. Kilencre gyakorlatilag mindkét csoport tagjai távoztak, csak a rendőrautók maradtak a helyszínen.

 

fib, tgi
2013. augusztus 30., péntek

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: