A YouTube titkos ereje

A feltöltött videóknak inspiráló és motiváló hatásuk is lehet.

A videofelvételek online közzétételét sok méltatlan kritika éri. A You Tube-ra gyakran csak a fiatalkori bolondozás, és az értelmetlen magamutogatás melegágyaként gondolunk, ezért a naponta ráfordított 80 millió órányi össznézettség, félelmetes időpocsékolásnak látszik.

Azonban, ha leásunk a felszín alá, sokkal reménykeltőbb a helyzet. A cicababák és a tv-ből illegálisan felvett műsorok között, extrém sportokat bemutató videóktól kezdve, a néző világról alkotott képét valóban megváltoztató képsorokat is találhatunk.

„Tömeg-gyorsított innováció”

Chris Anderson, a TED, „terjesztésre érdemes gondolatok” mellett elkötelezett nonprofit szervezet kurátora, a szervezet Oxfordban tartott globális konferenciáján elhangzott, a You Tube-on is közzétett előadásában, számos példát hozott erre a megújuló tendenciára. Említést tett a tánc forradalmáról, és az idei Oscar gálán is szereplő LXD tánccsoportot hozta példának. Még egy kifejezést is alkotott a jelenség leírására: „tömeg-gyorsított innovációnak” nevezte el. A kifejezés új, de a folyamat nem most kezdődött. Valójában ez az innováció valaha ismert egyetlen módja.

A romantikus mítoszokkal szemben az innováció nem úgy történik, hogy magányos zsenik egyszer csak felkiáltanak: heuréka! Innovációról akkor beszélünk, ha az emberek egymást inspirálják. A történelemben az innováció folyamata akkor kezdődött, mikor nagyvárosokban jöttek össze az emberek, a tudományos forradalom pedig akkor kezdődött, mikor az emberek szerte a világon egymás felfedezéseit nyomtatásban olvashatták.

Egymást inspiráló közösségi lények

A web egyik legjelentősebb ismérve, hogy minden eddiginél nagyobb tömeg kerül egymással kapcsolatba, ami egymás inspirálása következtében számos új területen eredményez innovációt. Például a nyílt-forráskódú programok mozgalma – amelyből megszületett a Linux és számos más hihetetlen szoftver – nem jöhetett volna létre, ha a web nem hozta volna össze egymással a programozókat.

Hasonló innovációs robbanások történtek a zenében, a fényképészetben és az animáció területén, hogy csak hármat említsünk, de ezekben az ágazatokban az a közös, hogy az emberek kidolgozták, hogy hogyan oszthatnak meg egymással digitalizált fényképeket, zenéket, és szoftver programokat egyszerű módon, a digitális technológia felhasználásával. Az online videózás azért nagy jelentőségű, mert most digitálisan nyílik lehetőség a világon élő tehetségek megismerésére. Ez természetesen nem csak a You Tube-ra, hanem az egész webre vonatkozik.

Tömeg, rivaldafény és tettvágy

Anderson azt magyarázta előadásában, hogy a tömeg-gyorsított innovációhoz mindössze három dologra van szükség: tömegre, rivaldafényre és tettvágyra. A tömeg bármilyen, közös érdeklődésű emberek kis vagy nagy csoportja lehet. Minél nagyobb a csoport, annál nagyobb annak esélye, hogy igazi újítók is vannak benne. Egy tömeg azonban csak akkor lehet sikeres, ha tagjai között olyan szerepeket betöltő személyek is találhatók, mint a trendi folyamatok észlelői, tréfamesterek, kommentezők, sőt még szkeptikusok is. A rivaldafény teszi lehetővé, hogy észrevegyük, hogy mire képesek a legjobb emberek a tömegben. A webben pedig éppen az a nagyszerű, hogy még milliós tömegben is felszínre bukkannak a kivételes tehetségek, amit például a magas nézettség, vagy a legtöbb szavazat bizonyíthat.

A weben a tettvágyat a tehetség közösség általi elismerése motiválja. Ha valaki bemutat valami új és különleges dolgot, azt ezrek fogják nézni és megtárgyalni. Ez sokakat megfertőz, és világszerte százak fognak órákat tölteni azzal, hogy erőfeszítéseket tegyenek a teljesítmény elérésére és felülmúlására. Az online videózás elterjedése hatalmas mértékben megnövelte a tömeget, rivaldafénybe állította a legtehetségesebbeket, és világszerte sokakban felkeltette a tettvágyat. Valaki megnéz egy 50 ezres nézettségű videót, és azt mondja „ez bámulatos, megtanulom, és még magasabb színvonalon fogom csinálni.” A videókat megnézők utánoznak, újítanak, és egyre magasabbra és magasabbra emelik a lécet.

Tanulási távlatok

„Meg vagyok győződve arról, hogy a web videók közzététele által gerjesztett tömeg-gyorsított innováció, az emberi történelem eddigi leghatalmasabb tanulási ciklusának beindítása előtt áll. A globális oktatás jövője előtt óriási lehetőségek állnak. A holnap legjobb tanárai globálisan gyerekek millióit fogják elérni, és a tehetséges tanulók nem lesznek kitéve alkalmatlan tanárok romboló hatásának, hanem a világ legjobbjaitól tanulhatnak” – vázolta az oktatási rendszer potenciális jövőjét Anderson.

A kurátor előadását egy Afrika legnagyobb nyomortelepéről készült megdöbbentő videofelvétel lejátszásával zárta. A telepről kiderült, hogy az utóbbi néhány évben már felújítás alatt állt, de ez a világ nagy része előtt láthatatlan maradt. „Egy olyan korban, mikor a TED konferencia hallgatósága tanulhat egy nyomortelep lakóitól és viszont, minden okunk megvan rá, hogy reménykedve nézzünk a jövőre” – fejezte ki reményét Anderson.

Az előadás heves vitákat váltott ki a hallgatóságból. Számos komment és más vélemény jelent meg a weben. Azonban bizonyára mindenkinek volt már olyan tapasztalata, hogy egy videóból fontos dolgot tanult, ami cselekvésre késztette, vagy maga is töltött fel magáról videókat, akkor pedig egyet kell, hogy értsen az elhangzottakkal.

atv.hu / CNN

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: